torsdag 19 april 2012

Vad fattas min höna??

Hrm var ute och hämtade ägg i morse och hade fått 6 st, bra utdelning faktiskt på mina 8 hönor. Men när jag kom in en sväng till vid lunch så hade en till lagt ägg, men det var den hönan som lägger med såå dåliga skal, de är liksom inte nåt kalk alls i skalet, de är bara hinnan. I bland hänger trott eller ej dessa ägg ändå ihop och går inte sönder, de känns så som jag kan tänka mig att ett silikoninlägg känns ;o) Är man snabb och bär in och morgonsteker eller bakar på det så går de ju att använda.

MEN vad är det som fattas min lilla pöna? De har ju fri tillgång på snäckskal så de borde inte vara kalkbrist eller så är de en av gamlingarna som har gjort sitt lite grann efter sin tid på värperiet...
Är det någon som varit med om detta så mottages tips för att få henne att ta upp kalk lite bättre, annars får hon väl bara gå här och ha de bra utan press på sig att värpa fina ägg längre.

Kycklingarna växer så de knakar!

Vårhälsningar Värpisarna

1 kommentar:

  1. Enligt Svenska lanthönsklubben:
    Om hönor värper mjuka s.k. skinnägg eller vingelägg, utan hårt skal, kan det bero på många olika saker.

    Händer det någon enstaka gång att det värps ett sådant ägg:
    1. Det är en unghöna, med ännu inte fungerande skalkörtel.
    2. Det är helt enkelt för kort tid mellan äggen och skal hinner inte bildas. Detta är vanligast bland högvärpande och hårt drivna hönor.
    3. Yttre störningar

    Är det samma höna som värper skinnäggen, så är det allvarligare:
    1. Defekt skalkörtel, oftast till följd av äggledarinflammation.

    Händer det ofta och man inte kan härleda det till någon speciell höna:
    1. Näringsbrist på kalk och/eller D-vitamin (solvitaminen).
    2. För mycket salt
    3. Möjligen också vissa sjukdomar

    Om en höna värper ett skinnägg, gör hon det ofta utanför redet. Förmodligen känner hon inte att det är ett ägg som är på väg ut.

    SvaraRadera