lördag 21 april 2012

Lördagspyssel & grubblerier

Lördagkväll, och vad gör en kackeltant då om inte lyser ägg i hönshuset. Magda, som började ruva förra kullen, är på´t igen sedan en tid, och jag ska ut och skilja de ruvade äggen från dem som väninnorna puttat dit under dagen. Magda har även denna gång varit ifrån äggen vid några tillfällen, men de flesta gånger har någon annan av damerna lagt sig på äggen en stund, så jag hoppas att det är liv i de sju äggen hon ruvar. Ska bli spännande att se om Magda ruvar tiden ut denna gång, eller om hon överlåter kläckningen till någon annan igen.
Grubblar kring Orusthönsen. Om jag ska behålla dem, eller ej. Eftersom Åsbohönsen är genbanksanslutna så råder det en del regler kring hållandet av hönsen, bland annat att de inte får riskera komma i närkontakt med höns från andra raser. Eftersom jag vill ha mina höns så mycket i frihet som möjligt, så betyder det att de får turas om att vara på lösen, och ställer då högre krav på den inhängnad de andra är i under tiden, så den tillfredsställer hönsen behov. Behöver dessutom bygga en utegård till då det är för bökigt att byta plats på dem. Innedel har de varsin. Men de är himla fina, Orusthönsen, och ovanliga, så det känns också som en gåva att få ha dem. Någon viskade om rea på hönsnät...kanske får bli en sväng till byggmarknaden... Vad tycker ni?

3 kommentarer:

  1. Millan i skåne:Låter som att det är dax för att ta en sväng till byggshopen! Jag har oxå Åsbohöns som är genbanksanlutna men jag har inte själv anslutit mig. Kanske dags att göra det! Snygg blogg!

    SvaraRadera
  2. Får nog bli så :). Kul att du också har Åsbo.De är mysiga och roliga med sina färgvariationer. Lite dubbelt med genbanksanslutning... Roligt att hjälpa till att bevara en gammal ras, men kan också kännas lite begränsande med alla regler. Men än så länge överväger nog fördelarna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Millan: Mina går helt fritt o jag har aldrig blivit av med varken någon höna eller tupp. Jag gillar rasen, tålig och snygg. Ja, klart man vill vara med o bevara rasen :)

      Radera