söndag 29 april 2012

Kläckningspsykos?


Jag skrev tidigare att det började kläckas under Magda. Tyvärr hittade jag den nykläckta kycklingen ihjälhackad. Svårt att veta om det var något fel på ungen eller om Magda fått en knäpp. Sen pep det inte mer på några dagar, förrän sent i gårkväll... Tidigt i morse var jag där för att inspektera. En död liten pylling och Magda hade lämnat redet. (Det är nog ingen som berättat för henne vad som händer om man är i lag med tuppen och sedan ligger på ägg i 21 dagar...) Hör dock fler pip från redet och ser hålslag i två av äggen. Lurar en stund på hur jag ska göra; Pröva med en annan höna? Äggkläckningsmaskin? (fast den är hos Värpisarna på andra sidan berget...) Efter att ha testat med Fru Petrell, som har två kullar bakom sig, utan något vidare resultat, släpade jag fram terrariumet igen och myste till det där i med mjukt hö, spån, en fuktig handduk och värmelampan över. Det får stå hos de andra kycklingarna, som flyttade ut i hönshuset igår, så de också får nytta av lampan. Sen är det bara att hoppas! Fick i alla fall glädjen att se den här lilla krabaten komma till världen. Känns som en kille...

Liten nykläckt krabat, med äggskal på huvudet, har noga koll på temperaturen.
Nedan en liten filmsnutt från hans kläckning 

                                                                                                              

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar