torsdag 19 april 2012

Sorg i Hönseborg....

Just som allt kändes så där underbart harmoniskt, så hände det som inte fick hända. Och vad som egentligen hände vet jag inte. När jag kom hem från jobbet här om dagen möttes jag av ett hiskeligt pipande från hönshuset. Pipandet kom från lilla Bella, en liten svart-vit-brokig kyckling, som irrade runt i spånet i hönshuset. I första anblicken var redet tomt, men sedan hittade syskonen. Döda ... Usch, vad ledsen jag blev! Stackars lilla tappra Bella fick snabbt åka in under tröjan för värme och hamnade sedan i terrariumet med de kvarvarande maskinkläckta kycklingarna. De mottog henne som tur var väl, och hon började snart äta och dricka. Fem döda kycklingar hittande jag i redet och på hönshusgolvet, men en är ännu inte återfunnen. Det får mig att misstänka att ett mindre rovdjur tagit sig in, en ekorre, mink, iller eller mård kanske, och norpat åt sig ena kycklingen och skapat oreda i lägret. Thelma har väl då kommit av sig i sin mammaroll och lämnat redet med ungarna. Det var ganska kyligt den dagen, så jag misstänker att kylan sövt de andra fem. Himlans tråkigt! Får försöka hitta lärdom i det och gå vidare....

Lägger in en bild på lilla Fiona som inte längre har så mycket gemensamt med den lilla fjunbollen som nykläckt fotograferades på skärtorsdagen.

Ha det gott! Önskar Åsboligan!
Fiona 19/4 med tonårstass
 

Fiona för 14 dagar sedan


2 kommentarer:

  1. Vad sorgligt! :( /Therese

    SvaraRadera
  2. Stackars lilla Bella! Utan sina syskon. Krama henne från mig...

    SvaraRadera