måndag 28 maj 2012

Oreda i hönsgården

Idag måste jag ha haft huvudet under armen när jag släppte ut hönorna, råkade stänga dörren till själva "buren" så när jag kom in så satt det hönor lite överallt i hönshuset, på garderoben, på fodertunnor... Lille Frasse hade hoppat upp i fönstret bredvid hans kuppe, han vet verkligen att han inte ska in i samma bur som de andra, lite coolt =) Så det var till att stänga ytterdörren och öppna och förflytta alla in så det blev ordning och reda inför natten.

De små växer så det knakar, i nästa vecka ska jag prova och släppa in dem till Frans och Marilyn som kommer att bli deras flock framöver, hoppas de går bra. För vi hade ett rejält missöde härom dagen, en av kycklingarna hade hoppat in till värphönsen och där blev hon inte väl mottagen... hon fick hela huvudet skalperat och ett öga hackat så min finaste, finaste aprikosfärgade kyckling fick sluta sina dagar, de var förstora skador för att reparera. Sjutton vad hönor kan vara elaka ibland, för vad hade den lilla gjort dem för illa... Naturen är bra grym ibland.

Godkväll från Värpisarna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar