måndag 7 maj 2012

Nybygge på gång

Hos Åsboligan har nu beslutet tagits att det även blir en Orusthönsliga. Det innebär nybyggnation då genbanksreglerna kräver åtskilldhet från olika raser. De är åtskillda nu med, men jag har bara en hönsgård, så det är lite pyssligt. Åsbogänget får rumstrera i trädgården och de andra i inhängnaden. Barnen har fått offra lekstugan och igår restes en stomme till blivande hönsgården, rejält tilltagen. Har inköpt färg och nät för en smärre förmögenhet, så nu hoppas jag Orustgänget kommer uppskatta det nya hemmet! Plommonträd och röda vinbär ingår. Fortsättning följer....

Orusthönsen är inte genbanksanslutna, men har varit i kontakt med ansvariga för rasen, och det kanske kan ordnas med noggrann efterförskning och besiktning av höns och anläggning. Så nu gäller det att ligga i!

Rensade i förråden i helgen. Massa bröte...och när jag brötat runt till den grad att jag började se ett slut hittade jag ett ensamt ägg i ett ostädat hörn. Och alldelses intill en bakdel på en höna. Blev smått förskäckt, för jag tyckte den såg så platt ut. Hade jag klämt ihjäl en höna mitt i allt fejande?! Men inte då! Under en gammal dörr och en samling brädstumpar låg min ljuva Fru Petrell på inte mindre än 10 ägg. Hon hade hittat sig ett eget lite gömställe med en liten hemlighet. Lät henne behålla dörren som skydd och lade äggen i en vid korg med mossa och hö, så får vi se om hon tänker ruva denna äggsamling eller om hon bara tänkt skapa en gedigen hög.

Hälsningar Åsboligan!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar