måndag 19 mars 2012

Magda har tagit upp kampen mot äggkläckningsmaskinen


Lilla Åsbohönan Magda, snart 1 år, har tagit upp kampen mot äggkläckningsmaskinen! Den 14 Mars började hon ruva. Hon hade då varit på gång flera gånger innan, legat någon dag, någon halvdag, men sedan blivit frestad av frigång med väninnorna och därmed lämnat äggen. Hon är ju ändå bara tonåring! Nu har matte ändrat strategi. Höneflocken får vänta med frigång till kl 15. Då är de nämligen bara ute en kortis, sen tycker tuppen att det är dags att inta sovpinnen eller redet. Därmed är hon inte borta så länge från äggen, och har ändå möjlighet att gå ifrån. Innan jag utvecklade denna teori fick jag ruva äggen för en eftermiddag. Hon gick ifrån dem vid lunchtid, och hade ingen tanke på att gå in. Äggen var fortfarande ljumma, så min hönsmammeinstink fick mig att skapa en kängurupung av tröjan och lade sedan alla sju äggen där. Men jag är ju inte barn hönsmamma, utan även mamma till två goa tjejer som väntade på att bli hämtade. Så äggen fick åka med att hämta dem på skola och förskola, veckohandla och som slutkläm åka till grustaget för att hämta jord på Pick-up-en till mitt örtagårdsprojekt. Risk för åksjuka ägg…blir det gröna kycklingar då?