onsdag 21 mars 2012

21 Mars - Lysning

Idag hade jag som plan att genomlysa ägen för att se om det finns något liv i dem. Döm om min förvåning när jag hittar 16 ägg under lilla Magda! Fick genast dåligt samvete för att jag inte kollat redet bättre de sista dagarna. Inte lätt att hålla så många ägg varma. Väninnorna får allt ruva själva i fortsättningen! Thelma och Fru Petrell som också verkat intresserade av ruvning har återgått till det mer lättsamma livet. Kanske lika bra, så vi inte får översvämning av kycklingar.
När jag lyste genom de 16 äggen fann jag tydliga tecken på att något är på gång i 6 av dem. Tog bort restrerande och ska minsann hålle bättre koll i redet i fortsättningen. Är inte helt säker på att det blir något av dessa 6 ägg heller. Magda lämnar redet emellanåt, och jag vet inte riktigt hur mycket frånvaro av höna äggen klarar. Det får bli ett expriment! Gör en ny lysning om några dagar....