tisdag 24 juli 2012

Stor sommar rapport från livet hos Värpisarna

Frasse liftade gärna!
Oj oj nu var det bra allt lägesedan ni hörde nåt från hönorna i hönsgården här så mycket har hänt, vet inte vart vi ska börja. Min älskade Frasse har flyttat ifrån oss, denna lilla underbara chocintupp som var ybertam fick nåt litet ryck och började jaga gamelhönor runt hela trädgården i jakt på en liten kärlekstund. Dock var den lille ständigt övervakad av Garamond dom kom i kapp och läxade upp honom om han såg vad som var i görningen. Mitt tålamod tog slut då han även började jaga i kapp de små ungkycklingarna tjuvade till sig hos dem också. De små var ju helt förskräckta.... Även om jag stod med yxan många gånger så kunde jag inte ha ihjäl honom, min älskade Frans. Nu har Frasse flyttat och har en liten söt chochinhöna som han är väldigt kärvänligt och lugn med, känns väldigt bra. Lycka till säger vi till honom =)
Midsommarafton firades med tårta!


Herta & Bert - Nykläckta

Kycklingarna som föddes i påskas är nu riktigt fina unghönor och tuppar, och de ruggas nu så snart kanske de börjar komma lite små söta ägg i redena. Alltid lika kul med de där små första äggen, de är sååå söta så man har lite svårt att äta upp dem.

Herta & Bert - Första natten på pinnen
Lite stolt över min lilla "hönsavel" blev jag när Marilyn tillslt gick och lade sig och ruvade fram två små kycklingar, en omöjlighet skulle de ju vara att få en värphybrid att ruva, men med ett varv gotlandstupp var de ordnat ;o) Detta var ju mina första ruvade kycklingar och man märker helt klart skillnad på kycklingarna i utvecklingen, de lär sig så mycket fortare, växer faktiskt snabbare och jag vågade släppa ut dem mycket tidigare. De här småttingarna går under namnen Herta och Bert!

Som om jag inte har nog med unghönor gågång så fick jag ett ryck och startade äggkläckaren ett varv till. En annan andledning var att min gamla tupp Times som flyttade till min granne hade försvunnit. Troligen tagen av räven... Nu ville de gärna ha lite "Times bebisar" Så vi startade vår nya kläckare och de tuffade på bra, men en bit in i kläckningen så började termostaten att leva sitt eget liv, ena dagen 29 grader nästa 40... De här var ju inte bra för de små liven, efter en vaknatt med skrivbordslampor och filtar för att hålla värmen så slutade det med att min gamla trotjänare till kläckare fick startas upp. Denna krånglande termostat kan kanske ha ett finger med i spelet vid sommaren tidigare lite oförklarligt dåliga kläck. Men ut ur de 17 äggen vi lade in blev de 10 dunbollar!!
 Så nu i hönshuset huserar 29 höns i varierade åldrar....
 
Sommarhälsningar från Värpisarna!!


Tur ja hade min gamla "Bettan"
Times bebis född:18 juni






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar