måndag 9 juli 2012

Hönan Agdas äventyr



Agda klurar på vad detta kan vara. Åker i
nästa stund rutschkana på det hala kistlocket
Då jag för ett år sedan införskaffade mina höns, i lite olika omgångar, fick Agda en särskild plats i mitt hjärta. Mannen jag köpte henne och syskonen av hade separerat två hönekycklingar åt mig som han tyckte jag skulle ha, men han visade även resten av kullen. Det var då jag såg Agda. Svårt att säga vad det var, men något fick mig att be mannen att få ta henne istället. Kanske var det hennes pigga, förvirrade uppsyn eller hennes rappa små språng i kycklingburen, vet inte. Hon var lite tokigare än alla andra, något hos henne fick mig att skratta och tände en liten låga i hjärtat inom mig. Kanske var det ett igenkännande från mig själv jag såg? Så Agda flyttade hem till oss och har givit oss många goda skratt då hon spatserat in i huset eller lilla huset, iakttagit oss från trappräcket och då hon valt att sova i en gran i stället för inne i hönshuset. Hon får sina ideér, men är samtidigt smart och klarar sig bra på sina äventyr. Det senaste har hon hitta en väg ut ur hönsgården genom taket, som ingen av de andra hittat till. Där tar hon sig ut och tillbringar sedan dagen i frihet tills vi kommer hem från jobbet och släpper ihop henne med flocken. Ute lägger hon ägg i en buske. Vi har inte lyckats klura ut vilken buske än, men skatorna vet och de knycker hennes ägg och kalasar på dem i trädgården med osedvanligt dåligt bordsskick. Hittar tomma ägg och äggskal lite varstans.

Tagen på bar gärning på hönsgårdstaket.
På väg mot dagens äventyr
Hon är precis som hönan Agda i Cornelius visa tuppens favorit och blir dagligen av med ett par fjädrar i nacken från hans kärleksnyp. För att skona henne från hans burdusa behandling lät vi henne bo med Orusthönsen några dagar. Det var inte jättepoppis, hon vankade av och an längs hönsgårdsdörren, så hon fick snart flytta hem igen. Men hon gillade nog den lila inredningen, för redan nästa dag var hon ute igen på rymmarstråt, och sprang raka vägen ner till Orusthönsen gård. Jag prövade att släppa in henne, och vips så var hon inne och sprang raka vägen in i hönshuset och tog plats i ett av redena. Hon hade nog klurat ut att hennes ägg får ligga ifred från skatorna där. Så där befinner vi oss nu; Agda sover med resten av flocken, men lägger ägg hos Orusthönsen, och hjälper inte vi henne dit, så tar hon sig dit själv. Misstänker att hon tänkt bygga sig en hög för att ruva på sedan...

De naturruvade kycklingarna börjar bli stora. Är ute med morsorna i friheten dagligen. När tröttheten sedan tar över framemot kvällen intar de sovpinnarna i olika formationer. Här är Carros bidrag i tävlingen om snyggaste uppställningen;


Fortsatt god sommar önskar Åsboligan!!

1 kommentar:

  1. Heja Agda som vet vad hon vill och ser till att få det så!

    SvaraRadera