torsdag 23 augusti 2012

Agdas äventyr del 3 och övrigt Åsbonytt

Sedan vi fann Agda i rabarberståndet har hon fått daglig tillsyn och mat serverad. Det hela har känts tryggt och bra, tills jag fann spår av grävling i trädgården. Måste vara någon nyinflyttad en, för de har inte setts här på länge. För en grävling är höna med fyllda ägg rena delikatessen, så jag hade inte mycket att välja på eftersom de är lätthittade när ungarna börjar pipa i äggen. Så jag fick ta höna och ägg och flytta in dem i hönshuset. Inte populärt... Dessutom var det i senaste rappet! Redan nästa morgon låg en nykläckt, men död kyckling i redet. Troligen ihjäl trampad av
Lillskrutten sover tungt
missnöjd moder. Under dagen kom en till liten till världen. Den hittade jag kall, men vid liv utan för redet. Den bor nu inne i terrariumet med värmelampa. Får se hur det går med den. Vet inte om Adga kört ut den pga stress efter flytten, eller för att det var något fel på den. Vi får se hur den återhämtar sig, än är den svag. Typiskt nog har den en färg som jag hoppats på hela sommaren; vit med svart prick på hjässan vilket innebär att den blir vit och svartprickig hela den, som vuxen. Efter det har det börjat kläckas på allvar i hennes ägg. Än så länge tre svartgulbrokiga och en helsvart. Får se vart det hela tar vägen... 8 ägg kvar...


Fru Petrells små knattar

Det är inte bara Agda som gömt ägg. Mitt hönshus utgör ena halvan av en liten lada och består av två rum i vinkel med en liten hall utanför. Hallen saknar innertak och utgör en öppning till loftet ovanför. För en knapp vecka sedan satt Fru Petrell på golvet i hallen när vi kom hem efter jobb och fritids. Hon har varit försvunnen i flera veckor, men jag har ändå känt av hennes närvaro på någotvis. När jag lyfte upp henne för att kolla igenom henne lite ramlade fyra små dunbollar ur hennes mjuka dun, och efter att vi ordnat ett mysigt rede åt dem hörde vi pip från loftet, och där fanns fyra till! Där har hon lyckats gömma sig fast att jag letat där och varit där uppe för att hämta brädor och annat jox.

Det är mina favorithönor Fru Petrell och Agda. De hittar sina egna små stigar här i livet och reder sig själva riktigt bra. Matte upp i dagen! (Fast onödigt att ha ihjäl ungarna, tycker jag...)





Dessutom har första gänget flyttat nu. De ska bilda ny genbank nere i Varbergstrakten. Två tuppar och 6 hönor. Stackars Prins Albert har haft hjärtesorg och letat efter sina syskon sedan dess. De tre som stannat hos honom duger visst inte alls.


Ha det gott! Önskar Åsboligan!

1 kommentar: